Jam

Mengenai Saya

Foto saya
Selamat datang ke Blog Dhivya, Ng dan Ho! Kami adalah siswa pendidik 1 PPISMP RBT ambilan Jun 2019. Kami ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi maklumat tentang Reka Bentuk dan Teknologi di dini.

Bilangan Pengunjung

Cari Blog Ini

19/09/19

PERALATAN LUKISAN KEJURUTERAAN

Objektif video di bawah adalah untuk memperkenal tentang alatan lukisan kejuruteraan. Kita dapat mengenalpasti peralatan lukisan kejuruteraan dan mengetahui cara menggunakannya secara teliti melalui video di bawah. Alatan lukisan kejuruteraan digunakan untuk membina jenis-jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri-ciri piawaian am yang betul. Secara tuntasnya, membina ataupun melukis lukisan kejuruteraan mestilah berpandukan dengan alatan lukisan kejuruteraan yang tetap. Jika mengguna salah alatan lukisan kejuruteraan tersebut,tentulah lukisan kejuruteraan tidak akan berjaya melukis.


Sumber daripada: Youtube.

Bank Soalan

Selepas membaca nota-nota yang diberikan, adakah anda beryakin untuk menjawab soalan kuiz? 


Untuk mengukuhkan kefahaman anda terhadap teori Lukisan Kejuruteraan dan AutoCad, jom cuba klik pautan ini untuk menguji kefahaman anda!


Selain itu, anda juga boleh cuba menjawab kuiz ini untuk memastikan anda telah memahami Lukisan Kejuruteraan dengan baik. 


Sekiranya markah yang diperoleh adalah rendah, janganlah berputus asa perisis kata mutiara usaha tangga kejayaan. Banyakkanlah usaha dalam membaca nota yang diberikan, pada suatu ketika nanti, anda pasti dapat memahami Lukisan Kejuruteraan ini dengan lebih lanjut. 😇






ASAS AUTOCAD_Lukisan Kejuruteraan

PENGENALAN SIMBOL-SIMBOL UNTUK MENLUKIS AUTOCAD


MV SETUP
1) Taip MVSETUP. Tekan ENTER.
2) Tekan N dan ENTER. Bermaksud NO untuk membolehkan ruang kertas
3) Tekan M dan ENTER. Iaitu jenis unit, Metric.
4) Taip 1 untuk factor skala.
5) Lebar untuk kertas A4 ialah 297. ENTER.
6) Tinggi untuk kertas A4 ialah 210. ENTER.




LINE
1) Menekan gambar “Line”.
2) Tekan mana-mana yang ingin buat garis lurus narik garis tersebut.
3) Berikan berapa panjang garis tersebut, contohnya, 80.
4) Tekan ENTER.



OFFSET
1) Menekan gambar “offset”.
2) Taip jarak yang hendak. Contohnya, 30.
3) Pilih dan tekan tempat yang ingin “Offset”.




ORTHOMODE
- Orthomode adalah digunakan untuk bagi garis tersebut tidak boleh senget dan hanya boleh jalan dalam 90 ° atau 180 ° sahaja
1) Tekan F8 iaitu ORTHOMODE.



OSNAP
- Osnap digunakan untuk mengeluarkan titik. Pelbagai titik boleh dipilih. Contohnya, “Midpoint”, “Endpoint”, “Intersection”, “Tangent” dan sebagainya.
1) Menekan gambar “Osnap”.
2) Pilih titik yang ingin dikeluarkan pada gambar dan tekan.




ERASE
- Erase adalah digunakan untuk memadamkan benda yang lukis salah.
1) Menekan gambar “Erase”.
2) Pilih benda yang ingin dipadamkan.
3) Tekan dan “ENTER”.




EXPLODE
- Explode digunakan untuk putus satu garis sambung.
1) Menekan gambar “Explode”.
2) Tekan satu garis sambung.
3) Tekan ENTER.




COPY
- Copy digunakan untuk salianan benda yanga sama.
1) Menekan gambar “COPY”.
2) Pilih benda yang ingin “Copy”.
3) Tekan ENTER.
4) Tarik benda yang ingin “Copy” dan tekan.



MOVE
- Move digunakan untuk menggerakkan benda pada satu tempat ke satu tempat lain.
1) Menekan gambar “MOVE”.
2) Pilih benda yang ingin bergerak.
3) Tekan ENTER.
4) Tarik benda yang ingin bergerak dan tekan.

PERALATAN LUKISAN KEJURUTERAAN

Objektif video di bawah adalah untuk  memperkenal tentang alatan lukisan kejuruteraan. Kita dapat mengenalpasti peralatan lukisan kejuruter...